Dla rodziców

Wspomaganie rozwoju słuchowego dziecka

Data dodania: 9 Czerwiec 2014

Wspomaganie rozwoju słuchowego dziecka

Dobry słuch wiąże się z rozwojem dziecka, przede wszystkim z rozwojem jego prawidłowej mowy, a w konsekwencji z powodzeniem w szkole. Ma wpływ na rozwój zdolności płynnego czytania i poprawnego pisania.
Drogi Rodzicu!
Dbaj o prawidłową higienę i zdrowie narządu słuchu malucha. Ubieraj dziecko stosownie do warunków atmosferycznych. Częste i przewlekłe infekcje górnych dróg oddechowych (np. katar) mogą być przyczyną zapalenia ucha i w konsekwencji trwałego uszkodzenia słuchu.
Wyjaśnij dziecku, by nigdy nie wkładało do ucha ani nosa drobnych przedmiotów (koraliku, małe klocki, kamyczki, guziki) i produktów spożywczych (kasze, ryż, fasola, pestki owoców). Zadbaj, by wyłącznie w Twojej obecności mogło mieć z nimi kontakt.
Ogranicz hałas i mocne bodźce słuchowe, które dochodzą do dziecka. Zwracaj uwagę na porozumiewanie się z nim stonowaną wysokością głosu. Kontroluj głośność nośników dźwięku znajdujących się w otoczeniu malucha (telewizor, radio, odtwarzacz CD, głośniki). Zwracaj uwagę, by jak najrzadziej przebywał w miejscach o dużym natężeniu hałasu (koncerty, pokazy fajerwerków, imprezy sportowe).
Wprowadzaj dziecko w różnorodny świat dźwięków i usprawniaj narząd słuchu, nawet gdy działa prawidłowo. Organizuj zabawy wspomagające rozwój słuchu:
- Wsłuchiwanie się w otoczenie. Poproś dziecko, by zamknęło oczy i wsłuchało się w dobiegające odgłosy otoczenia. Niech próbuje wychwycić takie odgłosy jak: kapanie wody z kranu, szum drzew zza okna, tykanie zegara, szum samochodów, szczekanie psów, ćwierkanie ptaków, rozmowy ludzi itd.
- Zabawy przebiegające w całkowitej ciszy, np. przenoszenie dzwonka w taki sposób, by nie wydał dźwięku, chodzenie po wyznaczonej powierzchni tak, by nie wydawała dźwięku (skrzypiąca klepka), zabawa w głuchy telefon.
- Rozpoznawanie wytworzonych dźwięków. Uderzaj łyżeczką w szklankę, kamień, drewno. Tocz kamyk po drewnianej podłodze i po glazurze, a dziecko niech słucha i patrzy. Następnie poproś je, by zamknęło oczy i uważnie słuchało, a Ty powtórz wykonywane czynności. Czy maluch rozpoznaje, który przedmiot wydał dźwięk?
- Różnicowanie i naśladowanie dźwięków. Posłuchajcie odgłosów, jakie wydają zwierzęta, np. szczekanie psa, miauczenie kota, ćwierkanie ptaków, muczenie krowy itp. Poproś dziecko, by naśladowało te dźwięki. Słuchajcie odgłosów wydawanych przez różne przedmioty, takie jak fasola, ryż, cukier, kamyczki. Potrząsajcie pudełkiem (metalowym, papierowym, drewnianym) i słuchajcie odgłosów. Czy są podobne czy różne? Jak brzmią w różnych pudełkach te same przedmioty? Czy dziecko potrafi z zamkniętymi oczami określić, jakie przedmioty są w pudełku?
Jeżeli zauważysz, że maluch źle słyszy lub podejrzewasz uszkodzenie narządu słuchu, koniecznie skontaktuj się z laryngologiem, by przeprowadził niezbędne badania i potwierdził lub rozwiał Twoje obawy.
Sygnałem do wizyty u specjalisty mogą być następujące sytuacje i zachowania dziecka:
- częste i przewlekłe zapalenie ucha
- nagły, ostry ból ucha lub wyciek z niego (pojawienie się krwi)
- spowolniony rozwój mowy lub niewyraźna mowa
- konieczność wielokrotnego powtarzania komunikatów skierowanych do dziecka
- posługiwanie się przez dziecko w codziennych sytuacjach głośną mową, czasami krzykiem
- brak reakcji na komunikaty kierowane do dziecka, kiedy jest do Ciebie odwrócone plecami
- odwracanie głowy bokiem do źródła dźwięku (nasłuchiwanie jednym uchem)
- częste prośby dziecka o zwiększenie głośności np. oglądanej bajki lub słuchanej piosenki1

powrót do informacji dla rodziców » Pajacyk

Nasze Grupy